1. mai 2011

Store sko å fylle?

Tja, det er nok bare kjærestens crocs det er snakk om her, men for all del. Det skal noe til å måle seg med han! Strikkinga må han nok likevel se seg slått på. Jeg vet ikke Jørgen, kan du strikke i det hele tatt?

Hovedfokuset i bloggen her kommer som sagt til å være mine håndarbeider, så hva passer ikke bedre enn et strikkeinnlegg da?

Jeg har et noe anstrengt forhold til sokkestrikking etter at jeg gikk hardt ut med lovnad om sokker til alle mannfolka i familien i julegave i fjor. Det at jeg ikke kunne strikke sokker og at mannfolka i familien har latterlig store føtter ble IKKE tatt i betrakning da disse planene ble lagt.
Å påstå at alle mannfolka fikk sokker er vel å ta i litt. Jeg rakk å strikke sokker til pappa og den ene bestefaren min før jeg ble drit lei. Pappa sine ble dessuten ikke ferdige, han fikk en og en halv sokk på julaften.. Til mitt forsvar så fikk de broderte navnelapper på sokkene sine!

Da jeg snubla over dette flotte garnet på Galeri Nåløyet for noen uker siden, satt det langt inne å legge opp til nye sokker, men jeg trøsta meg med at damesokker er mindre enn herresokker og at det tross alt er morsommere å strikke med et garn som skifter farge enn et ensfarga ett. ("Spraglete" garn er forresten også noe jeg har et litt trøblete forhold til)

Jeg har såklart kasta merkelappen til garnet så jeg vet ikke hva det heter, men det er et tynt og godt garn å strikke med. Sokkene er lette, og jeg gleder meg til å trekke på meg disse på en av de lange, svale sommerkveldene vi har her i trønderlagen. Det gikk med under et nøste til disse sokkene, og jeg tror jeg har mer enn nok garn igjen til å strikke et par barnesokker også.
Oppskrifta fikk jeg tilsendt av min snille tante Hanne, så heller ikke her kan jeg  komme med opprinnelsen.

Under arbeidet var jeg veldig usikker på om jeg liker det grønne i sokkene, men har nå vendt meg på det om ikke annet. Hva syns dere?
Nei, konklusjonen må nok bli at forholdene mine til både flerfarget garn og sokkestrikking er blitt mye lettere etter dette. Det eneste som fortsatt irriterer meg er at jeg er elendig dårlig på å holde på strikkefastheten, så den ene sokken er en tanke større enn den andre..

Edit 3. mai: Nå har jeg vært nede på en av de lokale garn-butikkene, og har funnet ut at det garnet sokkene er strikket med heter Hot-Socks Vamos.

3 kommentarer:

  1. Hei! Og takk for hyggelig innlegg på bloggen min! Skoene har søsteren min kjøpt i London på en kjede som heter Office: http://www.office.co.uk/ Hun trodde kanskje de var laget spesielt for den kjeden, men det vet jeg ikke helt. Det kan jo hende det går an å bestille på nett! Enig i at de er veldig søte. :)

    SvarSlett
  2. Lurer på at garnet du har kjøpt heter Fabel...

    SvarSlett
  3. Og nå først leste jeg din egen tilføyelse til blogginnlegget... Ja, ja ;)

    SvarSlett