3. mai 2011

Vårtegn og julegavestrikking

Selv om vår- og sommertegnene spretter rundt oss her i trønderlag, er det likevel lov å tenke langsiktig. Klok av skade har jeg i år starta planlegginga av hjemmelaga julegaver i god tid før stresset tar meg.
Pinnene svinges nå med en topp til et søskenbarn av meg i tankene. Siden jeg ikke har flagga så høyt med det at jeg har laga meg en strikkeblogg, håper jeg at julegaven fortsetter som en godt bevart for mottakeren ;)

Oppskrifta har jeg funnet i boka "Strikk til nøstebarn" og denne gangen er det oppskrift nr 1905, Susannetrøye som er den heldige vinner. Denne boka er etter min mening den beste strikkeboka for barn du noen sinne kan gå til innkjøp av. Det er en god blanding av oppskrifter til baby, barn og voksne, av både avanserte og lettere modeller. Hvilke erfaringer har dere med denne boka?


Jeg strikker ikke med garn fra nøstebarn, men med lanett superwash fra SandnesGarn. Jeg er veldig fornøyd med dette garnet. Har aldri strikket med det før, men det frister helt klart til gjensyn. Det er et lett garn å strikke med og det glir godt over både fingre og pinner. Etter min mening er det mer praktisk med superwash garn som kan kastes rett i maskina, hvertfall når det er barn som skal få strikkeplagget.

Til slutt lurer jeg på om dere erfarne strikkere kan hjelpe meg litt. Jeg slet litt med å finne en oppskrift jeg hadde lyst til å strikke etter når jeg skulle begynne på denne julegaven. Mottaker må nok ha strikkeplagg  i str 10-12 år, og dette synes jeg er vanskelig å finne. Jeg hadde egentlig lyst til å strikke en kjole eller en litt finere topp, men fant ikke noen jeg likte godt nok eller hadde stor nok tro på egne strikkeferdigheter til å legge opp til. Har dere noen tips til oppskrifter eller steder jeg kan lete?

2 kommentarer:

  1. Så fine hvitveis også =)
    Så hyggelig at du titter innom bloggen min, jeg ser du også er "ny" =)
    Enig i at det kan være vanskelig å finne til 10-12 åringer, men en fin jakke, f.eks Kerrera (The Shetland Trader) eller en tunika kan kanskje være ålreit? Lykke til,
    mvh Siv

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar! :) Jeg strikker også fra Nøstebarn-boken, er utrolig fornøyd med den! :) God lesedag videre ;)

    SvarSlett